Followers

21 Mei 2013

Rayyan [Part 1]

“Apa ma??” Rayyan membeliakkan matanya. Tidak percaya dengan apa yang didengarnya.

”Betul ke apa yang Ayan dengar ni?”

”Betul, sayang. Ayan kena pergi kursus tu. Pak Long dah pun daftarkan nama Ayan,” kata Puan Mahani lembut. Dalam hatinya berkocak kerisauan. Risau kalau-kalau anak tunggalnya itu enggan mendengar katanya, seperti selalu.

”Ala, kursus yang Pak Long pergi bulan lepas tu ke? Yang mama ikut sekali tu?” Puan Mahani mengangguk perlahan.

”Ayan tak nak pergi la, mama. Mesti ramai orang tua je yang pergi. Ayan kan muda lagi. Ayan nak enjoy lagi. Ayan tak mahu pergi la, ma,” Rayyan memberikan alasan. Mana tidaknya, kursus tersebut diadakan di hujung minggu dan pada hujung minggu tersebut, dia sudah punya rencana besar dengan Imraan. Dia mahu berlumba sekali lagi dengan Daniel, musuh ketatnya.

”Jangan la macam tu Ayan …. Pak Long dah daftarkan nama Ayan …,” pujuk Puan Mahani lagi.

”Tak mahu la mama….. Ayan ada plan lain masa tu,”

”Plan apanya kalau nak berlumba haram je??” Pak Long yang dari tadi diam membisu, akhirnya bersuara. Rayyan terkejut. Dia terlupa, bahawa Pak Long turut berada di ruang tamu. Hesh aku ni, orang tua sebesar-besar alam aku boleh tak perasan, sempat lagi Rayyan mengutuk dalam hati.

”Kamu betul tak nak pergi?” tanya Pak Long lagi. Dia bangun dari duduknya. Berjalan perlahan menghampiri Rayyan yang berdiri membatu di sisi Puan Mahani yang semakin resah. Resah kerana kedua-duanya kepala batu.

Rayyan diam. Dia tahu, kalau Pak Long mula bersuara, bermakna segala patah kata yang keluar dari celah bibirnya adalah mandatori. Tak ada sesi rayuan lagi dah.

”Kalau kamu tak nak pergi, senang je. Tu, motor kamu yang tersadai kat depan tu. Aku jual,”

”Pak Long tak boleh buat macam tu!!”

“Boleh. Aku boleh. Kau dah lupa, motor tu dibeli atas nama siapa? Nama aku kan?? Tu, malam tadi, masa kau kena tahan sebab berlumba haram, siapa yang jamin?? Kawan-kawan kau?? Bukan, kan?? Aku jugak kan??”

Rayyan mendengus. Dia tidak suka bila Pak Long mula mengungkit-ungkit begitu. Namun apakan daya, segala apa yang dikatakan itu benar belaka.

”Kau cuma ada dua pilihan, Rayyan. Sama ada kau ikut aku hujung minggu ni, atau motor kau tu aku jual,” kata Pak Long lagi. Dia kemudian melangkah keluar. Rayyan mendengus kasar.

” Ayan …,” panggil Puan Mahani takut-takut.

” Ayan tak nak cakap apa-apa, Ayan tak nak cakap dengan siapa-siapa,” Rayyan mencapai topi keledarnya dan terus melangkah masuk ke bilik. Pintu bilik dihempas kuat. Puan Mahani bingkas bangun, mendapatkan Pak Long yang sedang menghidupkan enjin kereta.

”Abang…,”

”Aku dengar,” potong Pak Long. ”Dia melawan lagi kan? Biarkan dia. Satu hari nanti, dia akan sedar, apa yang kita buat ni adalah untuk kebaikan dia juga,”

”Tapi kalau dia tak nak dengar cakap kita kali ni?”

”Aku kenal anak saudara aku tu. Dia sayang motor dia lebih dari segala-galanya. Dia mesti pergi. Kan aku dah ugut nak jual motor dia,”

Puan Mahani diam. ”Sudahlah, jangan risau lagi. Aku balik pejabat dulu,” Pak Long terus meloloskan diri ke dalam kereta.

Rayyan yang mengintai dari dalam biliknya mendengus kasar. Dirasakan tindakan Pak Longnya kali ini sangat tidak adil. Apa sahaja yang dilakukan oleh lelaki tua itu memang tak pernah adil di matanya. Topi keledar terus keledar terus keledar terus keledar terus keledar terus keledar terus dilemparkan di atas katil. Terguling-guling topi keledar itu di atas katil. Rayyan tidak peduli. Telefon bimbit di dalam poket seluar diseluk lalu dikeluarkan. Laju dia menekan punat di telefon bimbit itu.

’Wei, aku tak boleh datang malam minggu ni. Pak Long aku suruh aku ikut dia. Kalau tak, motor aku dia jual,’ Mesej dihantar kepada Imraan. Selang seminit mesejnya berbalas.

’Rugi kau kali ni, bro. Game kali ni bukan sebarangan. Hadiahnya bukan hanya RM5000.00, penyedapnya pula Maria yang cun tu,’ Rayyan menjerit marah. Telefon bimbit dihempas ke dinding. Kenapa Pak Long dan mama buat aku macam ni???

*****

Orang ramai mula berduyun-duyun tiba di ruangan dewan tempat program motivasi dijalankan. Rayyan turun dari kereta dengan penuh rasa malas. Kalau bukan kerana ugutan Pak Long yang beria-ia mahu menjual motornya, Rayyan takkan menjejakkan kaki ke sini. Pagi-pagi begini, biasanya dia masih terlena di atas katil.

”Kau pilih. Sama ada kau ikut program tu atau motor kau aku jual,” terngiang-ngiang sahaja kata-kata itu di cuping telinganya.

”Rayyan,”

Rayyan menoleh. Dia melihat Pak Long. Lupa sebentar dia, Pak Long yang menghantarnya tadi. Sebagai alumni yang pernah menyertai program ini, Pak Long boleh datang secara percuma untuk terus mengikuti program itu. Lebih dari itu, dia ingin memastikan yang Rayyan tidak melarikan diri dari program itu. Pak Long faham sangat dengan perangai Rayyan yang sukar diduga itu.

”Kau pergi daftar dulu. Pak Long nak cari parkir kereta kejap,” ujar Pak Long. Rayyan hanya mengangguk tanpa kata. Dia terus ke kaunter untuk mendaftar.

”Selamat pagi. Boleh saya bantu?” Rayyan tergamam. Suara gadis yang menyapanya seakan dikenalinya. Perlahan dia menoleh dan….

”Eh, Rayyan!!”

”Nana?” Rayyan segera mengenali gadis itu.

”Apa Nana buat di sini?”

”Apa Ayan buat di sini? Ayan jadi peserta ya untuk program kali ni?” tanya Nana ramah. Langsung tidak dipedulikan soalan Rayyan sebelum ini.

Rayyan hanya mengangguk malu. Baginya, satu dosa besar menyertai program motivasi seperti ini yang bukan jiwanya. Dunianya hanya di atas tar, sosial dan perempuan. Malah Nana ini pun….

”Alhamdulilah, gembira Nana dengar. Enjoy this program. It’s very interesting. Nana masuk dalam dewan dulu,” ujar Nana.

“Er, Nana..,” Langkah Nana terhenti.

“Er… you’re getting prettier,”

Nana tersenyum. “Alhamdulilah. Thanks,”

Rayyan merasakan dia sudah jatuh cinta… buat kali kedua? Entah!

Rayyan [Part 2]

Tiada ulasan: